-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14640 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

اگر كسي مرتكب عمل قبيح استمنا در ماه مبارك رمضان به صورت سهوي شده حكمش چه ميباشد؟

(مقلد آيت الله فاضل لنكراني)

اگر شخص روزه دار استمنا كند، يعني با خود كاري كند كه مني از بيرون آيد، روزهاش باطل ميشود. اگر بي اختيار از او مني بيرون آيد، روزهاش باطل نيست، ولي اگر كاري كند كه بي اختيار مني از او بيرون آيد، روزهاش باطل است.(1)

اگر شخص به قصد بيرون آمدن مني كاري بكند، در صورتي كه مني از او بيرون نيايد، روزهاش باطل نميشود. اما اگر روزه دار بدون قصد بيرون آمدن مني كاري بكند كه از او مني خارج شود، در صورتي كه عادت داشته با اين گونه كارها مني از او بيرون ميآمده، روزهاش باطل است. اگر عادت نداشته كه با اين كارها از او مني خارج شود و اتفاقاً خارج شده، باز روزهاش باطل است مگر اين كه اطمينان داشته باشد با آن كار مني از او خارج نميشود كه در اين صورت روزهاش صحيح است.(2)

پينوشتها:

1 - توضيحالمسائل آيت الله فاضل لنكراني، ص 326، مسئله 1659.

2 - همان، ص 327، مسئله 1664.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.